Friday, March 18, 2011

Amalan dan doa doa SEMASA MENGANDUNG..

Normal bagi masyarakat kita, semasa mengandung untuk mengamalkan beberapa petua, bukan saja untuk kesejahteraa ibu semasa mengandung, malah juga untuk bayi dalam kandungan dan semasa proses bersalin. Selain dari yang berbentuk fizikal seperti regular check up, elakkan aktiviti lasak, etc. amalan dan petua yang popular ialah yang bersangkutan dengan kerohanian.

Dengan itu timbullah banyak amalan2, zikir2 serta surah2 yang bagus untuk diamalkan semasa mengandung, antaranya:
  • Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
  • Surah Luqmanuntuk anak yang cerdik
  • Surah Yaasin untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
  • Surah Maryamuntuk memudahkan bersalin
  • Surah al-Hujuratuntuk membanyakkan susu ibu
DOA SEMASA HAMIL – Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

Semasa mengandung juga digalakkan menjaga lidah, menjaga sikap, menjaga perangai, menjaga hati dan sebagainya, agar anak yang dikandung beroleh segala kebaikan dan keberkatan.
Malah, termasuk juga si bapa, digalakkan memperbanyakkan amalan sunat, mengaji, bersedekah, bersabar, tenang dan gembira agar proses mengandung dan bersalin berlangsung dengan selamat dan anak yang bakal lahir akan terjaga emosinya dan mendapat rangsangan awal.
Orang2 tua juga ada petua tersendiri untuk ibu mengandung seperti tak boleh makan benda2 sejuk dan berangin, tak boleh memburu binatang, tak boleh siang ikan, tak boleh potong binatang, bawa paku dan sebagainya. Tapi biasanya benda ni orang dah tak pakai sebab tak relevan lagi di zaman moden serba canggih ni. Iyolah, kalau dah mak yang masak hari2, tak boleh potong binatang, pe jadahnya nak makan sayur setiap hari? Ingat herbivor ke. Tapi bagus jugak kan alasan ni dipakai untuk upah tukang masak (makan luar ler..). 

Walau bagaimanapun, agak sayang kadang2, sebab amalan itu cuma dibuat semasa mengandung saja. Kalau tak mengandung, usahkan nak mengaji, al-Quran pun dah lupa letak di mana. Usahkan nak baca surah Yusuf (yang masa mengandung sehari dalam 10kali baca sebab nak anak hensem), surah al-Ikhlas pun baca masa solat je. Pastu mulut pun ikut lepas sedap dia je, masa mengandung bukan main lagi jaga, takut2 terkena pada anak.

13weeks....

is called a 'foetus'

Monday, January 31, 2011

MOOD CANTEKK.... ;)

holla...da lame xupdate blog ni yg WALAUPON kurang sambutan...hahaha..;))..ye la kan...dgn masa nye..dgn kealpaan nye...dgn mslah nye...blog pom bukan benda yg penting..rase mood dtg on..mula la rajin lepas belek-belek..lpas tu gatal nk mnulis.....

hmmm dan hari2 yg berlalu tersgt lah indah.....alhamdulillah..
yg msalah msalah lah...tp itu biasa..lumrah org kata kann...tp saje buat mslah..yg org lagi teruk tu ada kite rsa n tau.....bagi aku hari2 yg dtg dan yg dilalui mematangkan aku...dgn siang berubah mlm...jam sntiasa berdetik...

dan skarang perkara baru yg perlu aku lalui lagi...adalah 'ibu mengandung'...wowoww....
YA aku mengandung....dan ini adalah rezeki plg indah utk aku bersama suami utk Tahun 2011  nih.... 
perancangan yg org kata xdiduga2..syukur pd TUHAN s.w.t..harapan yg mnjadi knyataan jugak......
setelah 6bln+ brkahwin....dan yg paling dirancang jugak utk ingin 'baby girl'....hehee..insyALLAH
skrang baru lagi.....8mggu lebih..yg paling penting skarang menjaga ksihatan dri sndiri......
loya2 mual2 ngada2 aku xpayah dicakap laa....

skarang da mula rindu dgn msakan2 mymom dah..YA ALLAH......haiii jaohnyee ibuku....nak nangis2..
tp raya cina nanti nakkkk balik klate...jumpe myZarith myIbu....moga2 hilang rasa rindu dan sayu aku nii....
nk stop dulu sebab dah sebak.......

4 da next..ada masa ada la entry baru nanti....